Etiquetes

, , , , , ,

Ufff, pensareu molts. El seu tema estrella!!!!

No tingueu por. Us prometo una entrada curta i compacta. Una síntesi vàlida per a tots els públics i centrada en el que necessitem per al nostre bebè a punt de néixer. I crec que ho he aconseguit, però he de reconèixer que per mi ha estat tot un repte. No és fàcil resumir un tema tan complex i que m’apassiona tant en tan poquet espai.

Per a una entrada més completa (per dir-ho suaument, crec que la paraula “completa” és un eufemisme en aquest cas) podeu passar-vos pel post que vaig publicar fa un any al SocPetit.

Abordem doncs la tercera entrada sobre els imprescindibles davant l’arribada d’un nadó.

D’entrada tinguem clar que, de totes les coses que necessitem quan tenim un fill, si tenim cotxe (i pensem utilitzar-lo amb el nen dins), el Sistema de Retenció Infantil (SRI, el que ve a ser la cadireta de seguretat per al cotxe), n’és la més important. La seguretat del nostre fill en cas d’impacte depèn de la nostra tria.

I en relació a això cal tenir en compte que no tots els sistemes que estan al mercat i disposen del segell d’homologació són igual de segurs. Els criteris d’homologació fixen unes condicions mínimes per sota de les quals el producte no es pot posar a la venda, simplement. A partir d’aquí, podem tenir un producte bàsic o un realment segur. A la revista de la DGT publicaven fa uns dies un article on analitzaven la qualitat de les cadiretes Low Cost. Aquí teniu l’enllaç, que us passo amb certes recances (perquè diuen algunes coses amb les que no estic d’acord).

El punt important de tot plegat és que en cap moment el sistema d’homologació fixa les condicions que les cadiretes han de complir per a evitar danys sobre els seus usuaris, els nostres fills. El SRI, com el seu nom indica, únicament ha de garantir que el nen no sortirà disparat del vehicle en cas d’impacte. És un sistema de retenció. En cap cas els fabricants de les cadiretes estan obligats a minimitzar lesions sobre els usuaris per a posar un producte a la venda. Tinguem-ho clar.

Això és important, perquè molts pares pensen que, pel fet de dur als seus fills en un SRI homologat, el seu fill està protegit. Per sort cada cop som més veus les que diem alt i clar que això no és així. Perquè és una injustícia que els pares desconeguin aquest fet. Si voleu saber què necessiteu per a que, a més de cumplir la llei i estalviar-vos una multa, els vostres fills vagin segurs al cotxe, seguiu llegint.

I és que cal tenir en compte que, tal i com surt publicat, el 80% dels nens morts en accident de trànsit ANAVEN asseguts en Sistemes de Retenció Infantils!!!!!!:

Font: http://www.dgt.es/Galerias/seguridad-vial/estadisticas-e-indicadores/publicaciones/principales-cifras-siniestralidad/Siniestralidad_Vial_2013.pdfFont: http://www.dgt.es/Galerias/seguridad-vial/estadisticas-e-indicadores/publicaciones/principales-cifras-siniestralidad/Siniestralidad_Vial_2013.pdf

Molts em dieu (o direu) que sóc una exagerada. Hi ha gent que m’increpa la meva falta de tacte quan parlo d’aquest tema. Doncs sabeu què? Se me’n refot que algú pugui pensar que el que dic sembla de mal gust. Sí, poden ser paraules dures però espero que ningú s’hagi de trobar en la situació d’haver de plorar la mort d’un fill per deixadesa o desconeixement. Això sí que ha de ser dur de nassos. I jo em sento en l’obligació de convertir-me en un Pepito Grillo de campionat, perquè no ho puc evitar. Sé que ningú surt a la carretera amb intenció de tenir un accident, però no per això deixeu de contractar una assegurança pel vostre vehicle, oi? Doncs penseu en la cadireta del vostre fill com la seva assegurança de vida. Jo personalment espero no haver-la de fer servir mai, però si mai la necessito espero i desitjo que funcioni com cal.

Què cal demanar, doncs, a un SRI per a ser considerat un bon sistema de seguretat pels nostres fills? En poques paraules: que sigui l’adequat al pes, edat i alçada del nen. I el tema és que avui en dia molts nens estan viatjant en sistemes que no són els adequats per ells.

A la següent taula podeu veure els grups de classificació dels SRI actuals:

Font: http://www.seguridadvialinfantil.org/informacion-general/cuatro-pasos-basicos-para-la-compra/1-eleccion-del-tipo-de-silla-tipo-de-silla/Font: http://www.seguridadvialinfantil.org/informacion-general/cuatro-pasos-basicos-para-la-compra/1-eleccion-del-tipo-de-silla-tipo-de-silla/

Potser més endavant us parlo de la resta de cadiretes, però de moment em centraré en els grups 0+ i 1, que són els que ens interessen per a protegir els bebès més petits.

– Els grups 0 del tipus “cabàs homologat per anar en cotxe”: com us vaig explicar en l’anterior entrada dels imprescindibles estan totalment desaconsellats. No només com a elements de passeig per al nadó (ja us vaig explicar perquè no era un element adequat per ells) sinó pel perill que implica el fet de dur als nens en sentit perpendicular a la marxa. En aquest tipus de dispositiu el nen va subjecte al cabàs mitjançant un arnés o faixa ventral que únicament evitarà que el nen surti disparat del cotxe. El coll i el cap no tenen cap tipus de subjecció i les probabilitat de que el nen pateixi lesions fatals (o d’extrema gravetat) en aquesta posició, en cas d’impacte, són elevadíssimes. Tots tenim molta cura amb el cap dels nadons recent nascuts, ja sabem que per a moure’ls els hem de subjectar el cap perquè no tenen cap força al coll, i en canvi no ens sembla una bogeria posar-los en un cabàs al cotxe en sentit perpendicular a la marxa… no us sobta?

– Els grups 0+ són les cadiretes de seguretat dels nadons per excel·lència. És el que tothom coneix com a “ou”, on el nen viatjarà a casa des de l’hospital, amb tres dies de vida, i fins que assoleixi els 13 quilos o (el que passa la majoria de cops) el cap li sobresurti pel límit superior del respatller de la cadira. És una cadireta que SEMPRE s’instal·la en sentit contrari a la marxa; no existeix cap grup 0+ que pugui anar a favor de la marxa (encara que hagueu pogut veure algun grup +0 col·locat d’aquesta manera, algun pare McGiver genial que es passa pel forro el manual d’instruccions per a poder vigilar el nen mentre condueix). I aquí està la clau de tot plegat? Per què aquests SRI es col·loquen a contramarxa? Perquè està demostrat que és la manera més segura de viatjar, simplement. No cal donar-hi més voltes. Els nadons, sempre a contramarxa. El problema avui dia és que la majoria de grups 0+ del mercat són tan petits que els bebès ja no hi caben quan només tenen menys d’un any. Aleshores cal tenir clar què necessitem per a seguir portant el bebè de manera segura al cotxe…

– I aquesta nova cadireta serà el grup 1. És, de tots, l’element que més malament s’ha estat utilitzant en aquest país d’ençà que es va introduir l’obligatorietat de dur els nens en SRI. El grup 1 és la cadireta que han de fer servir els nens que ja no caben al grup 0+, ni més ni menys. Són cadiretes que segueixen cordant-se amb arnés (no amb el cinturó del cotxe) i que allarguen el seu ús fins els 18 quilos (uns 4 anys, de mitjana). Però a Espanya fins fa uns anys només existien grups 1 a favor de la marxa. Un cop els nens ja no cabien al grup 0+ corresponent passaven a una cadireta a favor de la marxa, i això podia passar als 9 mesos o a l’any de vida. Un cop el nen arribava als 9 quilos els pares corrien a passar-lo a la cadireta de cara. Per fi el nen deixava d’anar d’esquenes! I aquí està el gran error. Els nens han de seguir a contramarxa perquè és la manera segura de viatjar per ells, que no tenen la força necessària al coll per a resistir sense lesions un impacte frontal. Fins els 4 anys com a mínim. Per sort, en els darrers anys s’han anat introduint cadiretes de grup 1 que es poden instal·lar a contramarxa fins els 18 quilos. Inclús hi ha cadiretes de grup II com la que jo utilitzo pel P (fins els 25 quilos) que també permeten la instal·lació a contramarxa. Col·locar un nen de menys de 4 anys en una cadireta a favor de la marxa és temptar a la sort. Fer-ho amb un nen de menys de 2 anys és una imprudència en majúscules. Per sort hi ha una nova proposició de llei a Espanya per obligar als nens a viatjar a contramarxa fins els 4 anys. De moment la DGT l’ha inclòs com una recomanació dins les seves regles d’or.

Esperem que la llei surti a la llum aquest segle. Mentrestant, no em cansaré de repetir-ho: encara que no estiguem obligats per llei, els nens al cotxe A CONTRAMARXA sempre que sigui possible. Només així evitem un cop al cap, la pressió excessiva sobre el tòrax i la distensió cervical del coll, en cas d’impacte. I això és vàlid per a tota la vida. Els adults també aniríem més segurs viatjant a contramarxa, però només els nens tenen la sort de poder-ho fer, gràcies als SRI que poden col·locar-se en aquesta posició.

Si observem les principals causes de mortalitat infantil en accidents de trànsit en aquest país tindrem clar on resideix el problema:

Font: http://www.seguridadvialinfantil.org/es/prevencion/estadisticas/todas-las-estadisticas/

No ens hauria de sorprendre que el principal motiu de mort en infants de menys de dos anys sigui la fractura o dislocació de cervicals. En aquest país portem deu anys utilitzant incorrectament els SRI per sota dels 2 anys. Creiem que pel fet de portar als nostres fills en una cadireta de grup 1 (a favor de la marxa) els estem protegint. Inclús, durant anys, han existit cadiretes “estrella”, que tots els pares consideren les millors. Aquests pares que es gasten 300 euros per a comprar la millor cadireta de grup 1 pels seus fills estan sent enganyats. Cap cadireta de grup 1 a favor de la marxa és segura pels seus fills. Ens tenen enganyats, és totalment innegable davant les dades, i s’ha de fer conèixer aquest problema.

Fa uns dies una trista notícia posava això de manifest. Un accident que es podria considerar una tonteria. Un xoc amb una vorera, segurament a molt baixa velocitat. El nen de dos anys, viatjant a favor de la marxa, mort. És trist que hagin de passar aquestes coses per a que els mitjans parlin del tema. El més trist, que si llegeixes la notícia en cap moment el periodista fa la feina de reflexionar què ha passat, per què tot i anar en un SRI el nen ha resultat mort. El quid de la qüestió està en la frase: “el pequeño iba en la parte trasera sujeto con las medidas de retención legalmente establecidas“… la llei no protegeix els nostres fills, som nosaltres qui tenim l’obligació de fer-ho.

I aquí una altra notícia molt trista. Accident greu on moren tots els adults i el nadó, suposadament el més indefens dels ocupants, sobreviu gràcies a viatjar a contramarxa.

I com diuen que una imatge val més que mil paraules:

Pels que creieu que els nens no hi caben o van incòmodes o es maregen o s’avorreixen, aquí teniu els meus dos petitons. Se’ls veu d’allò més malament, oi?

2014-12-22 - foto cotxeEn aquest link trobareu una pàgina al facebook destinada a les cadiretes a contramarxa. Aquí trobareu infinitat de fotos de nens “grans” viatjant còmodes i feliços.

Els prejudicis ens porten a pensar que els nens aniran millor mirant endavant però cal que pensem en la seva seguretat. Per nosaltres anar mirant enrera és l’excepcional però excepcional és la seguretat que els atorga

Si voleu més informació, aquí us deixo uns quants links:

Revista DGT. ¿Por qué los niños deben ir en sentido contrario a la marcha?

RetensiónInfantil: Bebé de espaldas, bebé seguro

RetensiónInfantil: La realidad de frente… o de espaldas

RetensiónInfantil: ¿Frikismo? No. Realidad

Acontramarcha.com: ¿Por qué ACM?

RetensiónInfantil: Suecia, ¡Qué gran país!

SeguridadVialInfantil. Estadísticas

Como una manada: A contramarcha y otras maneras de llevar a los niños en el coche

Que viene mamá pata: Por favor que los niños viajen a contramarcha

Ama es mamá: Sillas coche bebe de 0 a 18 quilos

Mi matron y yo: Que los niños viajen a contramarcha

Advertisements